placeholder

Maak je website inclusiever met begrijpelijke taal

Toegankelijke websites gaan niet alleen over technische optimalisaties; de manier waarop je content schrijft, is minstens zo belangrijk. Duidelijke taal zorgt ervoor dat meer mensen jouw boodschap begrijpen—ongeacht hun leesniveau of achtergrond

Ken je publiek, begrijpelijke taal hoeft niet simplistisch te zijn.

Begrijpelijke taal hoeft niet simplistisch te zijn. Schrijven in begrijpelijke taal betekent niet dat je de inhoud versimpelt, maar dat je communiceert op een manier die aansluit bij je doelgroep.

Effectieve communicatie is vergelijkbaar met een duidelijke conversatie: je stemt de behoeften van de lezer af op die van de schrijver.

Vraag jezelf af:

  • Wie bezoekt mijn website?
  • Wat weten ze al over dit onderwerp?
  • Welke informatie hebben ze nodig om hun doel te bereiken?

Voor organisaties zoals wetenschappelijke instellingen is het niet altijd wenselijk om complexe inhoud te vereenvoudigen. Een effectieve oplossing is om keuzes te bieden, bijvoorbeeld door naast een diepgaand onderzoeksartikel een samenvatting in eenvoudige taal te plaatsen.

Laptopscherm met een document open met de titel Service Level Agreement

Focus op impactvolle content

Niet alle content op je website is even belangrijk. De 80/20-regel helpt bij het stellen van prioriteiten bij het optimaliseren van je content. 

  • Optimaliseer de 20% van je pagina’s die 80% van het verkeer ontvangen.
  • Begin met je meest bezochte en meest kritische pagina’s.
  • Houd rekening met piekverkeer: als een pagina binnenkort wordt gepromoot, zorg dan dat de inhoud geoptimaliseerd is.
  • Politiek verplichte content die nauwelijks wordt gelezen? Geen prioriteit voor optimalisatie.

Duidelijke en toegankelijke content schrijven

  • Gebruik korte, heldere zinnen en vermijd ingewikkelde woorden, tenzij vaktaal nodig is.
  • Leg jargon kort en duidelijk uit of vermijd het waar mogelijk.
  • Maak teksten scanbaar met koppen, opsommingen en witruimte.
  • Bied keuzes: een korte samenvatting en een uitgebreide versie.
  • Laat iemand buiten je vakgebied de tekst lezen en samenvatten om te testen of het begrijpelijk is.

Eenvoudiger en krachtiger formuleren

  • Gebruik sterke werkwoorden in plaats van bijwoorden (sterk aanraden → aansporen).
  • Schrijf actief (fouten werden gemaakt → ik maakte fouten).
  • Vermijd omslachtige werkwoorden (een aanvraag doen → aanvragen).
  • Kies eenvoudige woorden als alternatief voor formele of lange woorden:
    • Volbrengen → uitvoeren
    • Assisteren, assistentie → helpen, steun
    • Implementeren → beginnen, uitvoeren
    • Verkrijgen → Krijgen
    • Benutten → Gebruiken
       

Leid je publiek stap voor stap

Denk na over wat je publiek wil weten of doen en begeleid hen door de inhoud:

  • Welke vragen kunnen ze hebben?
  • Waar moeten ze klikken of interacteren?
  • Hoe weten ze dat ze klaar zijn?

Controleer je tekst met deze vragen:

  • Is de zin actief geformuleerd?
  • Zijn er overbodige woorden die je kunt schrappen?
  • Kun je eenvoudiger taal gebruiken?
  • Spreek je de lezer direct aan?

Conclusie

Teksten die in begrijpelijke taal zijn geschreven, kunnen door 80% van de bevolking worden gelezen. Bovendien geven mensen die moeilijkere teksten aankunnen vaak de voorkeur aan een duidelijke taal.

Maak je website digitaal toegankelijk – dit vergroot je bereik én je kans op conversie

Dit artikel is geïnspireerd door de AXE CON talk:

 “Creating Inclusive Websites with Plain Language” van Jay BriteJackie Psyarchuk

Marie tijdens een overleg vrolijk en blij kijkend

Ontdek hoe wij je kunnen helpen!

Wil je weten of jouw bedrijf onder de EAA valt en hoe je daaraan kunt voldoen? Of wil je je digitale omgeving toegankelijker maken? Neem contact met ons op voor een analyse en ontdek hoe wij je kunnen helpen.